söndag 26 april 2009

Annecy

Äldre delen av Annecy
Hej hoj!
Här är det fortsatt varmt och mestadels soligt. Turisterna är inte många och flera av våra kompisar har också börjat bege sig hemåt. Man får minst sagt hemvändarångest själv... Eftersom South Bar har stängt (efter en hejdundrande bartömning kan tilläggas) har vi inte längre internet, så jag sitter nu på Donken och knapprar.


Igår var vi till Annecy för att äta glass och strosa runt. Det var hur mysigt som helst! Vi promenerade i den stora parken och längs med Annecysjön. Solskenet stod som spön i backen och jag höll på att krevera i mina jeans. I gamla delen av staden hade de marknad med en massa gamla föremål och konstnärer som sålde tavlor. Just innan vi for hem fick dock Peter världens allergianfall. Det blomstrade lite över allt och blåste dessutom så stackaren fick snyta sig konstant.
Annecy sjön

Eftersom vi ville undvika att köra betalväg körde vi diverse småvägar både på dit- och hemägen. Förmodligen jättehärligt på mc, men ingenting för den åkrädde... Norge släng dig i väggen säger jag bara. Peter körde, och som den tant jag håller på att bli satt jag med händerna för munnen titt som tätt (fransoserna kör ju dessutom som galningar). Men otroligt vackert var det i alla fall. Speciellt nu när det grönskar och bergssidorna är färgade i tusen nyanser av frodigt grönt. Gud, vilka lägen många av husen har.

Blommor i parken

För att avsluta en härlig dag lyxade vi till det med att köpa lax när vi stannade i Sallanches för att handla på hemvägen. Det blev en sen men god middag bestående av laxpasta med ett glas vitt och jordgubbar, vindruvor och supergoda små kakor med hallon till efterrätt.

Här har vi gått ut från Annecy till en annan park.


/T

2 kommentarer:

  1. Ojojoj vad härligt det ser ut!!!! Härliga vårblommor, gräs och inge snö!! Själv har mina tulpaner kommit upp hela 2-3cm. Snön har smällt som bara den idag, när jag tittade på termometern i morse så stod den på 19 plus grader!!! Så det dröjer nog inte länge fören min rabat ser ut som denpå bilden här ovan ;)
    Kram på er!

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder! Våren i Frankrike ... jo jag tackar jag. Kan tänka mig att det inte var bra för P med alla blommor och blommande träd osv. Dom där vägarna hade jag velat se mer av, låter spännande och intressant. Funkade GPS:en som vägvisare eller ...?

    Här hemma regnar det för fullt ikväll. Det är väl regnet som ska ta sista snön. Temp nu ikväll endast 2,1 grad.
    Ha det!
    /P

    SvaraRadera